Onderzoek

Wat vindt u van uw deelname aan het CentERpanel? (november 2016)

In week 41 (14 t/m 18 oktober 2016) is de evaluatievragenlijst over wat panelleden van hun deelname aan het CentERpanel vinden aan de panelleden voorgelegd. Van de 2736 uitgenodigde panelleden hebben 2101 panelleden (76%) deze vragenlijst ingevuld.

Panelleden geven hun contact met onze afdeling Panelbeheer/de helpdesk het cijfer 8,4. De vragenlijsten van het CentERpanel krijgen een 7,7.

Meer over de resultaten van het onderzoek leest u hier.

 

VAKANTIEBESTEMMING (augustus 2016)

In het weekeinde van 20/21 augustus hebben wij vragen gesteld over vakantie. Deze vragenlijst is ingevuld door 2001 panelleden, waarvan bijna 71% na 1 mei van dit jaar vakantie heeft gehad.

21,8% van de respondenten bleef thuis, 33,8% vierde vakantie in Nederland, 59,5% in Europa (niet Nederland) en 7,6% ging op vakantie buiten Europa.

De drie belangrijkste redenen om thuis vakantie te vieren waren:

  1. - ontspanning en genieten (48,9%)
  2. - financieel: vakantie thuis is goedkoper (15,9%)
  3. - klussen die gedaan moesten worden (15,2%).

De top 3 van vakantiebestemmingen binnen Europa is Zuid-Europa (Portugal, Spanje, Italië, Griekenland, Kroatië) (34,2%), Frankrijk (25,2%), en Duitsland (25,1%).

Als vakantieland buiten Europa scoorden vooral de Verenigde Staten/Canada (23,1%) goed, gevolgd door Turkije, landen in Azië en landen in Afrika (alle drie 17,6%). Deze landen waren in trek vanwege de rust, het mooie weer, goedkoop, de natuur, maar ook vanwege een huwelijksreis, bezoek aan vrienden, een bijzondere hobby, of omdat men altijd al een verre reis had willen maken.

Een vakantie wordt door velen als geslaagd beschouwd als het weer goed is (64,7%), men tijd heeft om te genieten met partner/gezin/vrienden (62,7%) en als men kan uitrusten (48,5%).

De vakantie is niet geslaagd als iemand met wie je op vakantie bent (of jezelf) ziek wordt (48,5%), men een slechte camping, hotel of appartement heeft (18,3%), of het weer slecht is (15,3%).

Op de vraag of men rekening had gehouden met het risico van een terreuraanslag bij de keuze van de vakantiebestemming antwoordde 13,3% dat dit het geval was, 42,3% hield er geen rekening mee, en 30,8% deed dat een klein beetje.

 

BESLISSINGEN BIJ EEN AANKOOP (april 2015)

In het weekeinde van 18/19 april ging de vragenlijst over het kopen van huishoudelijke producten zoals koelkasten, televisies, wasmachines, stofzuigers en gloeilampen. U kreeg een aantal huishoudelijke producten te zien en er werden vragen gesteld over de productinformatie die daarbij vermeld was, met name over de energielabels. Lees de vragen en (juiste) antwoorden hier.

FILMONDERZOEK (november 2014)

De meeste bioscoopbezoekers plannen hun bezoek 1 tot 5 dagen van tevoren, kopen een kaartje aan de kassa en doen er 10 tot 20 minuten over om met de auto naar de bioscoop te reizen. Behalve als je jong bent, een frequente bezoeker en in de stad woont. Dan is je beslissing impulsief, koop je een kaartje online en pak je de fiets.

Deze en andere bevindingen staan in de nieuwe Bioscoopmonitor van Stichting Filmonderzoek. 

De Bioscoopmonitor is tot stand gekomen door data te gebruiken van onderzoek via CentERdata, NVB (Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten) en NVF (Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs).

In de monitor staat onder andere…
-          Bioscoopbezoek als ontspanning
-          Stoelcomfort belangrijk voor bioscoopkeuze
-          Bezoekers verder gelegen bioscoop gaan vooral voor omgeving
-          Bioscoopbezoek voor meesten geen impulsieve beslissing
-          Vooral mannen en 55-plussers gaan niet naar de bioscoop
-          Thuis filmkijkers zoeken minder actief
-          Tijd en kosten redenen om niet naar de bioscoop te gaan

Uw antwoorden tijdens de vragenlijst “Bioscoopvragen” hebben een belangrijke bijdrage geleverd:
-          inzicht in het belang van verschillende marketingkanalen per doelgroep.
-          handvatten om beter in te spelen op de behoeften van bioscooppubliek.
-          informatie over weg te nemen barrières om nieuw bezoek te genereren.
-          ideeën over de (ideale) bezoektijden voor de filmprogrammering.

Wilt u meer hierover lezen? Klik dan hier.
Wilt u echt alles weten? Klik dan hier

NEDERLANDERS ONDERSCHATTEN MENSENHANDEL BUITEN PROSTITUTIE (oktober 2014)

Op 18 oktober, de Europese Dag tegen de Mensenhandel publiceert stichting Fairwork de resultaten van een opiniepeiling over moderne slavernij. Het representatieve onderzoek is in september 2014 door CentERdata uitgevoerd onder 2.127 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Lees meer...

IETS MEER VERTROUWEN IN BANKEN, PENSIOENFONDSEN EN LEVENSVERZEKERAARS (augustus 2014)

Het vertrouwen in Nederlandse financiële instellingen is het afgelopen jaar licht toegenomen. Dat blijkt uit peilingen van De Nederlandsche Bank (DNB) waarvan de resultaten donderdag 14 augustus werden bekendgemaakt. Ondanks de toename ligt het vertrouwen nog altijd onder het niveau van voor de economische crisis. Lees meer...

OVERHEID KAN MAATSCHAPPELIJKE BETROKKENHEID NIET OPLEGGEN (maart 2014)

60 procent van de Nederlanders vindt dat de overheid maatschappelijke betrokkenheid niet aan burgers kan opleggen. Die nemen overigens wel hun eigen verantwoordelijkheid. Lees meer...

BORSTVOEDING IN HET OPENBAAR (november 2013)

Moedermelk is de gezondste voeding voor kleine baby’s. Maar hoe doe je dat, borstvoeding geven in het openbaar? Het Voedingscentrum heeft een beeldmerk gemaakt. Zit dat op een ruit, dan ben je van harte welkom je baby daar de borst te geven. Het Voedingscentrum heeft een onderzoek uitgevoerd onder de CentERpanelleden. Lees meer...
 

BLOKKADE VAN THE PIRATE BAY (augustus 2013)

Mede in het CentERpanel werd onlangs een onderzoek afgerond naar de effecten van het blokkeren van downloadsite The Pirate Bay op het downloaden van muziek, films, games en boeken uit illegale bron. Het onderzoek is gebaseerd op twee consumenten surveys: in het CentERpanel en op BitTorrent monitoring (door de Universiteit van Amsterdam).
 
De conclusie is dat het afsluiten van toegang tot The Pirate Bay weinig effect heeft gehad op de mate waarin consumenten downloaden uit illegale bron.  Tegelijk zien we voor muziek ook een geringe toename van het gebruik van betaalde legale kanalen, zoals Spotify. Maar het is onwaarschijnlijk dat dit door de blokkade komt, omdat daar nauwelijks effect vanuit gaat. Uit de cijfers blijkt trouwens ook dat de blokkade voor driekwart van de bevolking überhaupt niet relevant is: zij downloadden sowieso al niet.
 
Het onderzoek heeft aandacht via diverse media:
•NRC: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/ondanks-blokkade-pirate-bay-neemt-downloaden-toe/

•Volkskrant:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3496716/2013/08/22/Nederlandse-blokkade-The-Pirate-Bay-heeft-weinig-effect.dhtml

•Nu.nl: http://www.nu.nl/tech/3556546/blokkade-pirate-bay-zinloos.html

•Nos.nl: http://nos.nl/artikel/543024-blokkade-pirate-bay-weinig-effect.html

 
Het onderzoekspaper is te downloaden via SSRN:

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2314297
 
 

EEN NIEUWE REGERING IN NEDERLAND (oktober 2012)

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest rondom de landelijke verkiezingen van 12 september 2012. Nu alle stemmen zijn geteld en de zetelverdeling bekend is, is het tijd een nieuwe regering te vormen. De leden van het CentERpanel is het weekend na de verkiezingen gevraagd welke partijen volgens hen deel moeten uitmaken van de nieuwe regering. De meningen over dit onderwerp lopen uiteen; er worden maar liefst 163 verschillende regeringsopties aangedragen. De meest genoemde combinaties zijn:

  • PvdA-VVD (21%)
  • PvdA-VVD-D66 (16%)
  • CDA-PvdA-VVD (10%)
  • CDA-PvdA-VVD-D66 (7%)

Ongeveer 40% van de panelleden maakt het overigens weinig tot niets uit welke partijen in de regering komen.

Bijna tweederde van de leden van het CentERpanel vindt dat de regering haar werk de afgelopen twee jaar niet goed heeft gedaan. Hierin zien we verschillen tussen degenen die hebben gestemd en de panelleden die niet hebben gestemd of niet mogen stemmen. Van de personen die hebben gestemd, geeft 40% aan tevreden te zijn met de prestaties van de regering de afgelopen twee jaar, terwijl van degenen die niet hebben gestemd zich slechts 26% positief uitlaat over dit onderwerp.

De meeste panelleden denken bij het woord ‘democratie’ als eerste aan inspraak, invloed, vrijheid, gelijkheid, samenwerking, vrijheid van meningsuiting, ‘de meeste stemmen gelden’ en een eerlijke verdeling of eerlijke behandeling. Voor anderen geldt dat de term ‘democratie‘ een nare bijsmaak heeft: zij noemen het achterhaald, geven aan dat democratie niet meer bestaat in Nederland, of vinden dat er van alles wordt beloofd maar de regering daarna haar eigen zin doordrijft. Wanneer wordt gevraagd of men over het algemeen tevreden of ontevreden is met de manier waarop de democratie in Nederland functioneert, zijn er eveneens verschillen tussen groepen te ontdekken, bijvoorbeeld tussen de kiezers van verschillende partijen. Panelleden die op het CDA, de VVD, GroenLinks, D66 of de ChristenUnie hebben gestemd zijn over het algemeen tamelijk tot zeer tevreden over de wijze waarop de democratie in ons land functioneert (tussen 85% en 88% geeft aan tevreden te zijn). Van de PvdA kiezers is ook nog ruim driekwart redelijk of zeer tevreden over dit punt. Iets minder positief gestemde personen zijn te vinden onder de aanhangers van de SP en de PVV; van de SP kiezers is 67% tevreden over de democratie in Nederland, van de PVV kiezers is dit 41%. 

Wanneer de Tweede Kamer een wet zou aannemen die de panelleden onrechtvaardig of verkeerd vinden, zou de meerderheid de wet toch accepteren omdat de beslissing voor deze wet  democratisch is genomen (67%). Ongeveer 30% zou de wet wel accepteren, maar wel protesteren bij politieke partijen of in de media. Een klein groepje van 3% vindt dat zij zich niet aan een wet hoeven te houden waar zij het niet mee eens zijn. Het aandeel personen dat de wet zonder protest accepteert, is het grootst onder aanhangers van de VVD (74%). In vergelijking met andere groepen, geven GroenLinks kiezers (4%) en panelleden die op de PVV hebben gestemd (9%) het vaakst aan dat zij de wet niet zouden accepteren.

 

 

VRAGENLIJST OVER BIOSCOOPFILMS (juni 2012)

Uit recent onderzoek van Stichting Filmonderzoek blijkt dat in 2011 ruim 1,3 miljoen Nederlanders naar films via Video-on-Demand hebben gekeken. Dit is een stijging van 62% van het aantal gebruikers ten opzichte van 2010. Met VOD kunnen consumenten via het internet films direct op de computer of via een set-top box aangesloten op de televisie “streamen”.

Resultaten

Vooral mannen zijn meer VOD gaan gebruiken en daarnaast is er een stijging onder scholieren, studenten en gepensioneerden. Maar ook bij de werkende beroepsbevolking blijft het gemak van VOD onverminderd populair. Grootgebruikers van VOD kijken het liefst naar de ‘serieuze dramafilm’, terwijl de incidentele VOD gebruikers een voorkeur hebben voor ‘actie’ en ‘komedie’. De Nederlandse film is bij beide groepen populair. De bioscoopsector hoeft vooralsnog niet bang te zijn voor vervanging, aangezien de VOD gebruikers ook regelmatig een bioscoop bezoeken.

Over het onderzoek

De enquête is eind 2011 uitgezet in het wetenschappelijk onderzoekspanel van CentERdata en door 1.881 respondenten ingevuld (responspercentage van bijna 76%). Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder.

Over Video-on-Demand

Met VOD kunnen consumenten via het internet films, tv programma’s en andere videocontent direct op de computer of via een set-top box aangesloten op de televisie streamen. Na betaling kan de consument dan bijvoorbeeld gedurende 24 uur de film kijken.

(bron: http://www.filmonderzoek.nl/video-on-demand-2011)

Lees ook het PDF bestand met meer informatie over het onderzoek.

 

ZORGEN OVER DE VARKENSHOUDERIJ (november 2011)

door Tamara Bergstra, Henk Hogeveen en Elsbeth Stassen

Al jarenlang zijn er maatschappelijke zorgen over de varkenshouderij. De varkenshouderij probeert hier op in te spelen, maar de zorgen blijven bestaan. Waarom deze zorgen blijven bestaan is tot nu toe niet duidelijk. Om erachter te komen waarom zorgen niet verminderen is het eerst van belang om aan te tonen wat de maatschappelijke zorgen met betrekking tot de varkenshouderij zijn. Daarom is eind 2011 het CentERpanel bevraagd. In een onderdeel van de vragenlijst werden panelleden gevraagd aan te geven in welke mate men extra zorg nodig vond voor een aantal factoren, vergeleken met de huidige situatie. Deze factoren hadden te maken met het dier (bv. sterfte, mogelijkheid om naar buiten te gaan, castratie, en de zorg voor individueel dier), de mens (bv. kosten voor de dierhouder, werkomstandigheden voor de dierhouder, prijs van het product, en risico’s voor de volksgezondheid) en de omgeving (bv. afvalstoffen in het milieu, verandering in infrastructuur, en geur).

Resultaten van dit onderzoek geven aan dat respondenten in vier groepen gedeeld kunnen worden, gebaseerd op extra zorg niveaus. In figuur 1 zijn de verschillende groepen weergegeven met de gemiddelde niveaus van extra zorg in relatie tot het dier, de mens en de omgeving.

Figuur 1: Gemiddelde extra zorg niveaus (1: absoluut geen extra zorg nodig t/m 5: maximaal extra zorg nodig) in relatie tot dier, mens en omgeving per groep respondenten. Respondenten per groep: dier bezorgd: 40,1% (n=645), algemeen bezorgd: 38,8% (n=623), hoog bezorgd 14% (n=225) en niet bezorgd: 7,1% (n=114).

De twee grootste groepen, de dier-bezorgd en algemeen-bezorgd groep, vonden 'enigszins extra zorg' tot 'extra zorg' nodig voor de factoren in relatie tot zowel het dier, de mens als de omgeving. Voor deze factoren vond de hoog-bezorgd groep 'extra' tot 'maximaal extra zorg' nodig en de niet-bezorgd groep vond 'weinig' tot 'geen extra zorg' nodig.

De groepen respondenten verschilden in socio-demografische kenmerken. Zo zaten er in de hoog-bezorgd groep meer vrouwen, meer respondenten van 55 jaar en ouder en meer lager opgeleiden (maximaal vmbo) dan in de andere groepen. In de niet-bezorgd groep was meer dan de helft van de respondenten wel eens bij een varkenshouderij geweest, terwijl in alle andere groepen minder dan de helft van de respondenten hier wel eens was geweest.

De resultaten van dit onderzoek zijn gebruikt om aan te geven waar maatschappelijke zorgen met betrekking tot de varkenshouderij liggen. Daarnaast zijn de resultaten gebruikt om de extra zorg niveaus van de maatschappij te vergelijken met de extra zorg niveaus van varkenshouders. In deze vergelijking kwam naar voren dat varkenshouders lagere niveaus van extra zorg (weinig tot geen extra zorg nodig) geven aan factoren in relatie tot het dier, de gezondheid van de mens en de omgeving, dan de rest van de maatschappij. Voor factoren in relatie tot de economie van de mens (inkomen varkenshouder, prijs product) gaven varkenshouders hogere niveaus van extra zorg (maximaal extra zorg nodig) dan de rest van de maatschappij.

De verschillen in niveaus van extra zorg tussen varkenshouders en de rest van de maatschappij geven aan waar frictie ligt tussen deze partijen bij het invoeren van maatregelen om bepaalde problemen in de varkenshouderij aan te pakken. Tijdens de ontwikkeling van deze maatregelen kan er rekening gehouden worden met deze frictie om het draagvlak van de maatschappij voor maatregelen in de varkenshouderij te verbreden.

 

VRAGENLIJST OVER PERSOONLIJKE KENMERKEN

In het weekeinde van 17 t/m 21 februari 2012 is er voor de panelleden van 18 jaar en ouder een vragenlijst over persoonlijke kenmerken. Deze vragenlijst wordt in de praktijk gebruikt bij psychologische onderzoeken om te kijken of mensen op bepaalde kenmerken afwijken van de norm. Om deze norm te kunnen bepalen wordt de vragenlijst één keer in de vijf tot tien jaar afgenomen bij een groep Nederlanders, die een afspiegeling vormen van de bevolking. Met behulp van de antwoorden wordt dan de gemiddelde score opnieuw berekend.

De vragenlijst bestaat uit 39 schermen van telkens 15 stellingen. Als de stelling op u van toepassing is, kiest u voor 'akkoord', als de stelling niet op u van toepassing is, dan kiest u 'niet akkoord'.

Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 45 minuten. U kunt tussendoor stoppen. Uw antwoorden blijven gedurende het weekeinde bewaard.

Dit is een ongebruikelijk lange vragenlijst. Daarom doen we graag iets extra's. Onder panelleden die de vragenlijst helemaal hebben ingevuld verloten wij een iPad2.

NB Helaas is het niet mogelijk om zelf de uitslag van deze vragenlijst te krijgen.

 

HET VELDWERK

CentERdata neemt vragenlijsten af voor onderzoekers uit verschillende disciplines. De vragenlijsten worden door ons geprogrammeerd.

Als de veldwerkperiode is afgesloten (dat is de periode waarbinnen u de vragenlijst kunt invullen), worden de data "uit het veld" gehaald, en opgeschoond.

Daarna gaan de data en de opmerkingen die u maakt aan het eind van de vragenlijst naar de onderzoeker, inclusief een zogenoemd codeboek. In dit codeboek worden de vragen en antwoordcategorieën exact weergegeven zoals ze aan u gesteld zijn.  Ook wordt informatie verstrekt wanneer de vragenlijst is afgenomen, hoeveel panelleden de vragenlijst hebben ingevuld, enz.

De onderzoeker kan beginnen met het analyseren van de data. Voor de meesten is het einddoel een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift. Ook kan het onderzoek resulteren in een hoofdstuk van bijvoorbeeld een proefschrift.

 

SPAARONDERZOEK

Sinds 1993 verzamelt CentERdata gegevens voor het grote onderzoek naar spaargedrag, kort gezegd het spaaronderzoek. Dankzij de inzet van onze panelleden kunnen (internationale) wetenschappers onderzoek blijven doen naar het spaargedrag van huishoudens in Nederland.

Welke informatie vragen wij van u?

Het spaaronderzoek bestaat uit vijf verschillende vragenlijsten. De onderwerpen zijn:

  • verwachtingen en motivatie: vragen over inkomensveranderingen, redenen om te sparen, financiële beslissingen en erfenissen;
  • de huidige woonsituatie: vragen over uw huidige woning, uw eventuele verhuisplannen of toekomstige woning, en–indien van toepassing–uw tweede woning;
  • betaalde werkzaamheden: vragen over uw maatschappelijke situatie (burgerlijke staat en kinderen), betaald werk en pensioenen;
  • inkomen en gezondheid: vragen over het genoten inkomen over het vorige jaar en over gezondheid;
  • bezit en leningen: vragen over spaarvormen, beleggingen, auto's, boten, en leningen.

Het is aan te bevelen om bij het invullen van de vragenlijsten uw administratie van het vorige jaar bij de hand te houden. Het gaat om inkomensgegevens van uw huidige en eerdere banen; betaal- en spaarrekeningen; pensioeninformatie; hypotheekgegevens; gegevens over huur, huurtoeslag e.d.; ouderlijke bijdragen; alimentatie; erfenissen en schenkingen; winst- en verliesgegevens (voor zelfstandigen).

Als u het jaar ervoor hebt meegedaan staan sommige antwoorden al ingevuld. U kunt ze aanpassen waar nodig.

Wie vult de vragenlijsten in?

De vragenlijsten zijn voor alle panelleden van 16 jaar en ouder, met uitzondering van de vragenlijst over de huidige woonsituatie. Deze vragenlijst wordt slechts aan één persoon uit het huishouden voorgelegd.

Meer informatie?

Als u meer wilt weten over het spaaronderzoek, dan kunt u hierover meer informatie vinden op: http://www.centerdata.nl/nl/survey-onderzoek/dnb-household-survey-dhs